Opleidingsstructuur

VEILIGE VAARROUTE VANUIT CUIJK

Risico vermijden komende vanuit Cuijk.

Varend vanaf Cuijk of de Siep is het onderhand een gewoonte geworden om voor de spoorbrug naar bakboordwal te gaan. In het grijs verleden werd dit zelfs aanbevolen, maar voortschrijdend inzicht leert ons dat dit een risicovolle onderneming is. Alle vrachtverkeer komend vanaf de Maas of vanuit het Maas Waalkanaal, neemt hun stuurboordzijde van de brug. Daarboven geeft het oranje bord aan dat dit de aanbevolen doorgang is. Aanbevolen betekent in de scheepvaartregels: daar vaart men.

Buiten die regel is het voor de scheepvaart ook de beste route in verband met de dubbele bocht richting Cuijk, zo manoeuvreert men eenvoudig en zonder het blauwe bord te moeten gebruiken.

Aanbevolen route:

Blijf aan stuurboordwal roeien. U heeft een goed overzicht op het kanaal en de Maas. U heeft meer mogelijkheid om overstekende boten af te wachten, zij gaan onder het andere bruggedeelte door dus u ben veilig. Vanuit de brug roeit u schuin het Maas-Waalkanaal over en blijft u tot aan de keersluis aan uw stuurboordwal, dus ook weer veilig het gat open varen ipv bakboord de bocht om. U voorkomt kritieke situaties voor de brug, daar kunt u nergens meer uitwijken, u heeft geen extra golven en er is meer uitzicht. 

Niet aanbevolen route:

Roeiers die de voor hun bakboordwal nemen hebben dus altijd tegemoet komend verkeer en buiten dat, een slecht overzicht van de maas na de brug. Een scherpe bocht beneemt het uitzicht en men is altijd verplicht om tegemoetkomend verkeer hun eigen route te laten nemen. Als u van Cuijk de brug nadert heeft u ook een oranje bord nl, aan uw stuurboordzijde. Dit is ook de kant waar u moet blijven.

 

Waarom blijft men de regel verkeerde wal aanhouden.

Waarschijnlijk omdat het stuk water aan de stuurboordwal breder is en heeft men angst om hierover te steken. Oud geleerd jong gedaan??

U eigen wal aanhouden is een verenigingsregel. Om risico te voorkomen is dit enige jaren terug vastgelegd en gecommuniceerd.

Er zijn 2 uitzonderingen: Bij sterke wind of bij sterke stroming ( 500 M3,sec). Maar dan is het ook beter om niet de Maas op te gaan.

AvdW