Kavel nr. 30

Diensten- en goederenveiling DDP, 18 maart 2017, kavel nummer 30:

Een kijkje achter de schermen bij McDonalds Nijmegen. Met vier personen een bezoek aan een vestiging in Nijmegen met een rondleiding door franchisenemer Ron Evers. Hoe werkt McDonalds, wat is de visie achter het concept en wat gaat er in zo’n restaurant allemaal om.

De unieke kans om nu eens letterlijk in de keuken te kijken bij dit fastfood restaurant viel mij ten deel. Dat is leuk voor de kleinkinderen had ik in mijn hoofd. Maar aan die mogelijkheid had Marco Smits, de aanbieder van dit kavel, nog niet gedacht. Die was uitgegaan van volwassenen. Vervolgens ging hij met Ron in conclaaf over de beste benadering voor kinderen. Uiteindelijk zijn we in de vestiging in Dukenburg hartelijk ontvangen en rondgeleid door Sandra Duijnhove.

De prangende vraag van Stijn was hoe het kon, dat alles er zo snel gaat. “Je hebt nog niet besteld en het staat al voor je neus.” (Is dit een andere betekenis van “Fast Food”, of toch niet?)

Hij heeft zijn vraag zeker beantwoord gezien. We waren onder de indruk van de orde, netheid en effectiviteit van de organisatie en de apparatuur. Alles is gedigitaliseerd en gestandaardiseerd: Zo veel friet in de friteuse, zo veel minuten bakken en dan omschudden, zo veel minuten doorbakken en dan uit het vet halen, zo veel minuten warm houden en anders weggooien.

Alles, maar dan ook alles, is vastgelegd. Handen wassen bij binnenkomst. Geen voedsel aanpakken met blote handen maar met een plastic want (behalve dat ene augurkje dan) en een frietbakje openmaken met de top van de frietschep. Zo veel friet in een bakje enzovoorts.

De kinderen waren onder de indruk van de grote vries- en koelcel. “Pas op” zei Jasmijn, “op tv valt dan de deur dicht en kun je er niet meer uit”. Gelukkig zit er een klink aan de binnenkant.

Grillvlees, friet, gepaneerd vlees en vis zijn gescheiden. Bij ieder gangpad staat nog een kleinere koelkast, zodat je niet van de plaats af hoeft als je bezig bent. Ook zijn daar rechauds waar een kleine voorraad gebakken spul gedurende een vastgesteld aantal minuten wordt warm gehouden. Zo veel als het druk is, zo veel als het minder druk is en zo veel als het helemaal niet druk is. Als het niet zo druk is, dan doet iemand meerdere handelingen en hoe drukker het wordt, hoe meer mensen in de schakel van handelingen worden ingezet.

Behalve alle digitale klokjes, is alles ook nog eens aangegeven met plaatjes. Je kunt er een beeldverhaal maken van de logistiek en de bijbehorende handelingen. Ook de bestellingen zijn digitaal gestroomlijnd. Op het scherm bij de drankkoelkast verschijnen de drankjes uit de bestelling. Op het andere scherm het eten. Aftikken als het klaarstaat. Bij elkaar op een blad naar de toonbank waar de complete bestelling op de display staat, dan de sausjes, dranken en toetjes erbij. Controle door een volgend persoon en afrekenen maar.

Het enige wat volgens het personeel lastig is, is dat ze door de digitalisering zelf geen mankementen meer kunnen verhelpen. Als er iets hapert, dan moet er op een monteur gewacht worden.  

Vanwege de veiligheid konden de kinderen niet hun eigen gerechten klaarmaken, dat mocht ik doen. Maar ze mochten wel zelf hun ijsjes klaarmaken. Een hoogtepunt in de rondleiding.

 Uiteindelijk hebben we afgesloten in stijl: het verorberen van de aangeboden heerlijkheden. Het was een heel leuke middag, waaraan het team van McDonalds Dukenburg enthousiast de medewerking heeft verleend. Dankjewel.

En bedankt Marco voor het inbrengen van deze leuke kavel.

Planner

ACTUELE INFORMATIE
OVER VAARVERBOD
IS TE VINDEN ONDER

BOOTRESERVERING

Sponsorkliks

Inloggen (leden)